mobirise.com

1.7 Форум-театр: творча сила діалогу  

Мета. Формувати навички критичного мислення, аналізу та пошуку рішень, творчих здібностей. 

Форма та методи: рольова гра, обговорення.

Матеріали: для вправи потрібен простір для пересування.

Оріентовний час: ця вправа потребує декількох занять: створення сценарію, проведення репетицій і власне показ вистави.

ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ

Одним із методів вивчення відповідей на ситуації, які виникають, є так званий Театр пригноблених, заснований бразильським театральним режисером, письменником і громадським діячем Аугусто Боалем (1979).  


Теорія Боаля полягала у тому, що традиційний театр є пригноблюючим, тому що глядачі в ньому є пасивними учасниками дійства. Натомість, у Театрі пригноблених глядачі перетворюються в акторів і беруть активну участь в театральній події. Метою Театру пригноблених є перетворення  акторів у глядачів і, в кінцевому рахунку, перенесення варіантів мирного вирішення проблем у суспільство.

Часто діалоги мають тенденцію ставати монологами, які створюють відносини «гнобителі-пригноблені». За даними Міжнародної організації Театру пригноблених, ідея театру заснована на принципі, що сутністю всіх людських відносин повинен бути діалог: серед чоловіків і жінок, рас, сімей, груп і народів діалог повинен превалювати. Визнаючи цю реальність, головним принципом Театру пригноблених є допомога відновленню діалогу між людьми.
Театр пригноблених може набувати різних форм. Найбільш поширеною є форум-театр. У ньому виконавці розігрують коротку сцену взаємодії між жертвою і гнобителем. Намагаючись змінити результат, актори і глядачі можуть зупинити гру раптово чи в заздалегідь визначених місцях та запропонувати альтернативні варіанти дій головного героя. Глядачі по черзі виходять на сцену і беруть на себе роль одного з виконавців. Це відбувається доти, доки хтось не знайде спосіб подолати конфліктну ситуацію. Відмовляючись від насильства, учасники репетують ті ідеї та стилі поведінки, які вони потім перенесуть до реального життя.
Форум-театр, як спосіб боротьби з несправедливістю, дозволяє групі вивчити ситуацію, яка пов’язана з конфліктом, і експериментувати з різними способами його розв’язання, активно залучаючи учасників до діалогу. Відповідно до принципів Аугусто Боаля, сценарій спектаклю повинен бути реальним, зрозумілим, мати яскраво виражений образ пригнобленої особи головного героя і мати можливість бути зміненим в ході обговорення.

При розробці сценаріїв необхідно враховувати, що основою будь-якої драматичної дії є конфлікт. У форум-театрі він свідомо доводиться до максимальної гостроти. Постановка закінчується на піку конфлікту, але рішення його не прописується в сценарії. Знайти рішення проблеми на сцені, а потім в житті, є завданням аудиторії - «активних глядачів» форум-театру.


Варіанти сценаріїв.

1. Скалічене дитинство

До елітної школи, де вчаться діти забезпечених батьків, поступив хлопчик Максим, який є вимушеним переселенцем. Він дуже розумний, тому з легкістю склав іспит до цього навчального закладу. Його батько загинув на війні, хлопець мешкає лише з мамою, заробітної плати якої ледве вистачає на їжу. Через те, що діти в цій школі звикли до розкоші, вони не сприймають Максима як людину. Його однокласники насміхаються з його одягу, взуття та телефону. Школярі не приймають хлопчика до своєї компанії, адже він колишній мешканець Донецької області. Після всіх тяжких переживань війни конфлікт з однокласниками доводить Максима до нервового зриву, він на грані самогубства. Про цей стан хлопця 

дізналися дві однокласниці. Вони все розповіли вчительці, розуміючи, що це може привести до трагічного кінця.

Як у цій ситуації має діяти вчитель? Чи слід залучати до цієї справи батьків, психологів?


2. Різний погляд на майбутнє України

4 людини опинились в одному купе поїзда: мати з дитиною, вимушені переселенці із зони АТО, чоловік із Західної України та жінка похилого віку (бабуся), яка протягом довгого часу мешкає на східній території. Під час подорожі між ними зав’язується дискусія про майбутнє України. Кожний учасник бесіди має свій погляд, тому між ними виникає конфлікт, в основі якого лежать різні погляди на розвиток нашої країни. Мати з дитиною із зони АТО хочуть жити, орієнтуючись на політику східного сусіда. Жінка похилого віку мріє повернутися до часів СРСР. Чоловік із Західної України часто відвідує європейські країни, тому відстоює переваги європейських цінностей. Складність ситуації полягає в тому, що люди знаходяться практично в замкненому просторі, тому мають знайти компроміс.

Вихід із ситуації слід шукати, спираючись на етичні норми, щоб не порушити людську гідність, індивідуальність кожного учасника дискусії та зберегти спокійну атмосферу в купе поїзда.